Wczoraj w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyła się ceremonia przekazania umów grantowych dla projektów, które uzyskały dofinansowanie w ramach konkursu Instrumentu „Łącząc Europę”– CEF Transport 2024. W przekazaniu umów dla trzech zadań kolejowych i jednego morskiego uczestniczyli: Magda Kopczyńska, Dyrektor Generalna DG MOVE (Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności) w Komisji Europejskiej, oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, i sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jacek Karnowski. Jedynym polskim projektem morskim, który został wybrany w tej edycji konkursu przez Komisję Europejską i otrzyma dofinansowanie w kwocie ok. 200 mln złotych, jest projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie.
![]() | ![]() | ![]() |
|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |
Projekt pn. „Poszerzenie odcinka toru wodnego na podejściu do portu morskiego w Świnoujściu” dotyczy odcinka toru podejściowego do Świnoujścia, od pławy N1 do pary staw nr 11-12, rozstawionych na dziesiątym kilometrze toru. Jest to odcinek o łącznej długości 33,5 km (od kilometra 10,0 do kilometra 43,5), przy czym prace czerpalne, związane z jego poszerzeniem w dnie do 500 m, zostaną wykonane na długości 23,5 km. Na pozostałym, dziesięciokilometrowym odcinku, ze względu na naturalne parametry akwenu, większe od projektowanych, dojdzie tylko do poszerzenia rozstawu oznakowania nawigacyjnego, wyznaczającego szerokość toru. Roboty pogłębiarskie będą nakierowane wyłącznie na poszerzenie toru, jego obecna głębokość, wynosząca 14,5 m, jest dla bezpiecznej żeglugi wystarczająca i nie ulegnie zmianie. Głównym celem przedsięwzięcia jest poprawa dostępu od strony morza dla statków, eksploatowanych w żegludze morskiej do portów morskich w Świnoujściu i w Szczecinie, jak również do portu w Policach, wchodzących w skład kompleksowej sieci TEN-T. Poszerzenie tego odcinka toru wodnego zapewni bezpieczny i sprawny ruch dwukierunkowy dużych statków na torze podejściowym do Świnoujścia. Obecna szerokość toru to 200 - 220 m (w zależności od odcinka), realizacja projektu przyczyni się więc znacząco do zwiększenia jego przepustowości, natomiast w związku z faktem, iż projekt dotyczy odcinka toru, po którym poruszają się m.in. gazowce, jego realizacja będzie miała także istotny wpływ na podniesienie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Realizacja projektu jest zaplanowana na lata 2026 – 2028.







