- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2594
Wczoraj, 29 października, w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, odbyła się uroczystość wodowania kadłuba drugiej jednostki wielozadaniowej, powstającej w ramach realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”. W uroczystości wziął udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Grzegorz Witkowski. Dwa bliźniacze statki są budowane przez gdańską stocznię dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i Urzędu Morskiego w Gdyni. Zastąpią ponad 35-letnie stawiacze pław: szczecińską „Planetę” i gdyńskiego „Zodiaka”. Zgodnie z harmonogramem, kolejne etapy prac po zwodowaniu kadłuba z pochylni, to m.in. montaż elementów nadbudówki, układanie kabli oraz wyposażanie pomieszczeń.
„Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” jest projektem współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do obsługi oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, a także prowadzenia prac hydrograficznych (badań czystości dna i głębokości akwenów). Będą mogły również wspomagać inne służby, np. w akcjach ratowniczych i przeciwpożarowych. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór planowany jest na czerwiec 2020 roku.
- Szczegóły
- Michał Mofina
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2860
W tym tygodniu, w minioną środę, Urząd Morski w Szczecinie wziął udział w XVI edycji największych zachodniopomorskich Targów Pracy. Targi zgromadziły ponad stu wystawców, między innymi z branży finansowej, handlowej, motoryzacyjnej, morskiej czy produkcyjnej. Oferta naszego Urzędu była skierowana zarówno do poszukujących pracy z niższymi kwalifikacjami, jak również do specjalistów. Według organizatorów targi odwiedziło ponad 5000 osób. Celem naszego udziału w imprezie było zachęcenie do pracy w Urzędzie oraz przybliżenie mieszkańcom miasta i regionu działalności i zadań realizowanych przez administrację morską.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2766
Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie ogłasza sprzedaż zbędnych składników rzeczowych majątku ruchomego w formie sprzedaży otwartej. Szczegółowe informacje o sprzedaży zawarte są w „ogłoszeniu o sprzedaży”, które zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej – w zakładce „Zbyt – Zagospodarowanie majątku”, a także na stronie internetowej www.ums.gov.pl – w zakładce „Informator urzędowy -> Zbyt – Zagospodarowanie majątku”. Oferty zakupu należy składać do dnia 28.10.2019 r., do godziny 14:00.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2926
Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podaje do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do sporządzenia projektu planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w obszarze portu morskiego w Mrzeżynie wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dla ww. planu.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 3324
Urząd Morski w Szczecinie, partner projektu Pan Baltic Scope , zaprasza do wzięcia udziału w konferencji "Maritime Spatial Planning Forum Global meets regional", która odbędzie się w dniach 19-21 listopada 2019 r., w Rydze (Łotwa). Organizatorami wydarzenia są: projekt Pan Baltic Scope, VASAB , Dyrekcja Generalna ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa Komisji Europejskiej (DG MARE) oraz Międzyrządowa Komisja Oceanograficzna OIC-UNESCO.
Maritime Spatial Planning Forum, w skrócie MSP Forum, łączy Czwarte Międzynarodowe Forum Planowania Przestrzennego Obszarów Morskich, Trzecie Bałtyckie Forum Planowania Przestrzennego Obszarów Morskich z konferencją zamykającą projekt Pan Baltic Scope. Hasłem przewodnim konferencji jest umożliwienie "spotkania się" problematyki globalnej z problematyką regionalną, w zakresie morskiego planowania przestrzennego (MSP).
MPS Forum jest największym wydarzeniem gromadzącym morskich planistów przestrzennych, decydentów, przedstawicieli sektorów morskich, naukowców, studentów oraz ekspertów zaangażowanych w działalność morską i przybrzeżną z całego świata. Jest to platforma do dyskusji na temat różnych praktyk i rozwiązań stosowanych w MSP, nie tylko w regionie Morza Bałtyckiego, ale również na całym świecie. Podczas konferencji odbędą się liczne warsztaty, sesje plenarne, wystąpienia oraz wystawa obrazująca status krajowych procesów planistycznych i doświadczenia międzynarodowych projektów.
Globalny aspekt stanowić będzie wartość dodaną całego wydarzenia, tworząc sprzyjające warunki do nauki i wymiany doświadczeń, co wykracza poza codzienną działalność jednostek odpowiedzialnych lub zainteresowanych MPS w poszczególnych krajach.
Zachęcamy do zapoznania się z programem spotkania i uczestnictwa w tym wyjątkowym wydarzeniu!
Rejestracja (otwarta do 1 listopada br.)
Językiem obowiązującym na spotkaniu będzie język angielski.
- Szczegóły
- Michał Mofina
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2546
W przyszłym tygodniu rozpoczną się prace czerpalne na torze podejściowym do nowowarpieńskiego portu. Wyłonionym, w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego, wykonawcą prac została niemiecka firma Hegemann GmbH, której zadaniem będzie wyczerpanie z dna toru i odłożenie na pole refulacyjne ok. 21 tys. metrów sześciennych urobku. Koszt prac to nieco ponad 1 mln złotych, a ich zakończenie, zgodnie z umową, nastąpi 24 października. Pod koniec października, z kolei, ruszą prace pogłębiarskie na torze podejściowym do portu w Dziwnowie. Wykonawca, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska, wybierze z dna toru i odłoży na klapowisko morskie ponad 19 tys. metrów sześciennych urobku. Koszt robót to ok. 813 tys. złotych, a termin ich zakończenia - połowa listopada.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2479
Na środę, 2 października, zaplanowana jest kolejna akcja neutralizacji obiektu niebezpiecznego, którą przeprowadzą nurkowie minerzy z 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Na czas prowadzenia operacji zamyka się dla żeglugi akwen kanału Mielińskiego oraz cieśniny Świny, pomiędzy północnym a południowym cyplem wyspy Mielin.
Obowiązują także następujące ograniczenia:
- Dla statków wchodzących z redy portu Świnoujście w kierunku Zalewu Szczecińskiego ruch zostanie wstrzymany w godz. 06:30 – 10:00.
- Dla statków wychodzących z Zalewu Szczecińskiego na Zatokę Pomorską ruch zostanie wstrzymany w godz. 06:30 – 10:00.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2687
Na najbliższy wtorek, 1 października, zaplanowano wydobycie i neutralizację ładunków niebezpiecznych, znalezionych podczas prac związanych z pogłębianiem toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Akcję przeprowadzą marynarze 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Niebezpieczne obiekty zostały sklasyfikowano jako brytyjska lotnicza mina morska, typu Mark IV, oraz brytyjska bomba głębinowa, typu Mk-XIII. Łącznie zawierają w sobie blisko 500 kg materiału wybuchowego. Operacja zostanie przeprowadzona analogicznie do tych z 14 lipca i 12 sierpnia. Do akcji zaangażowana zostanie załoga trałowca ORP Gopło z 13. Dywizjonu Trałowców oraz żołnierze i Grupa Nurków Minerów z 12. Dywizjonu Trałowców. Prace rozpoczną się we wtorek, we wczesnych godzinach porannych.
- Szczegóły
- Michał Mofina
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2447
Trwają czynności odbiorowe (sondaże dna), związane z zakończeniem bieżących prac czerpalno-refulacyjnych na torze wodnym Świnoujście – Szczecin oraz na torze podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu. Wykonawca robót, konsorcjum firm Van den Herik Kust - en Oeverwerken B.V. z Holandii i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska, wydobył łącznie ok. 480 tysięcy metrów sześciennych urobku. Koszt prac to ok. 17 mln złotych, a źródłem ich finansowania jest, ustanowiony przez Radę Ministrów, program wieloletni pn. „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”.
- Szczegóły
- Michał Mofina
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2496
W związku z potrzebą uproszczenia zapisów obecnie obowiązującego zarządzenia Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ws. Przepisów Portowych, po trwających od kilku miesięcy pracach nad projektem nowego zarządzenia, zapraszamy Państwa do zapoznania się z tym dokumentem, zamieszczonym na naszej stronie, w Biuletynie Informacji Publicznej, w zakładce „Akty prawne – Zarządzenia Dyrektora Urzędu – Projekty zarządzeń i zarządzeń porządkowych DU.”
Ewentualne uwagi i sugestie dotyczące zapisów projektu zarządzenia mogą Państwo nadsyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., do 18 października br.
O trybie procedowania ewentualnych zmian zdecydujemy po analizie nadesłanych przez Państwa propozycji.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 3768
W związku z kolejnym znaleziskiem na torze wodnym Świnoujście - Szczecin, zlokalizowanym w pobliżu karsiborskiej przeprawy promowej, Kapitan Portu w Świnoujściu zamyka dla żeglugi jednostek sportowo-rekreacyjnych akwen o promieniu 50 m od pozycji obiektu, oznakowanej pławą specjalną.
Jednocześnie wszystkie inne jednostki poruszające się torem wodnym Świnoujście – Szczecin są zobowiązane do stosowania się do warunków określonych w ostrzeżeniu nawigacyjnym, opublikowanym w zakładce "Bezpieczeństwo morskie - Warunki żeglugi - Aktualne ostrzeżenia nawigacyjne - Świnoujście - SE_ON_32_2019" i przekazanym do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 118848
WDROŻENIE INNOWACYJNYCH E-USŁUG O WYSOKIM POZIOMIE DOJRZAŁOŚCI W ZAKRESIE REJESTRACJI JACHTÓW I INNYCH JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH O DŁUGOŚCI DO 24 M.
”Projekt współfinansowany przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020, Osi Priorytetowej nr 2 „E-administracja i otwarty rząd”, działania 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”.
W celu realizacji Projektu Urząd Morski w Szczecinie, jako beneficjent, zawarł z Centrum Projektów Polska Cyfrowa, Instytucją Pośredniczącą, w dniu 14.05.2018 r. porozumienie nr POPC.02.01.00-00-0084/18-00 o dofinansowanie projektu, zmienione aneksami nr POPC.02.01.00-00-0084/18-01 z dn. 08.08.2018 r., nr POPC.02.01.00-00-0084/18-02 z dn. 12.12.2019 r. oraz nr POPC.02.01.00-00-0084/18-03 z dn. 31.01.2020 r.
- 1. Całkowita wartość Projektu wynosi 3.499.198,06 zł.
- 2. Całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu wynoszą 3.494.278,06 zł.
- 3. Instytucja Pośrednicząca przyznała Urzędowi na realizację Projektu dofinansowanie w łącznej kwocie nieprzekraczającej 3.494.278,06 zł, w tym:
- z budżetu środków europejskich w kwocie nieprzekraczającej 2.957.207,52 zł i stanowiące nie więcej niż 84,63% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu,
- z budżetu państwa w kwocie nieprzekraczającej 537.070,54 zł i stanowiące nie więcej niż 15,37% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.
- 4. Urząd zobowiązał się wnieść wkład własny na realizację Projektu w kwocie 4.920,00 zł.
- 5. Okres realizacji Projektu określono od 01.07.2018 r. do 30.09.2020 r. (w związku z wydłużeniem harmonogramu realizacji Projektu zgodnie z postanowieniami aneksu nr POPC.02.01.00-00-0084/18-02 z dn. 12.12.2019 r. do Porozumienia o dofinansowanie projektu).
- 6. Celem głównym projektu jest umożliwienie obywatelom i przedsiębiorcom elektronicznej realizacji obowiązku rejestracji oraz aktualizacji danych jednostek pływających (jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m).
Cele szczegółowe:
- stworzenie jednego rejestru (elektronicznej bazy danych) jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (obejmującego jednostki śródlądowe i morskie, żaglowe i motorowe, w tym przeznaczone do połowu ryb) z pozostawieniem możliwości rejestracji w Izbach Morskich w przypadku hipoteki morskiej;
- stworzenie przejrzystego i przyjaznego dla odbiorcy systemu rejestracji, uproszczenia procesu rejestracji i umożliwienia rejestracji oraz aktualizacji danych poprzez złożenie wniosku w formie elektronicznej;
- poprawienie nadzoru nad rejestracją jednostek o długości do 24 m przez administrację morską i żeglugi śródlądowej (w chwili obecnej rejestry są rozproszone, co utrudnia nadzór nad ich prowadzeniem);
- stworzenie jednego wzoru dokumentu rejestracyjnego, będącego jednocześnie dowodem własności jednostki oraz stworzenia mechanizmów utrudniających powtórną legalizację skradzionych jednostek pływających oraz silników zaburtowych, a jednocześnie ułatwiających wykrywanie i ściganie sprawców tych czynów;
- umożliwienie stałego dostępu do danych (24/7) dla służb ratunkowych i administracji państwowej;
- oznakowanie wszystkich jednostek numerem identyfikacyjnym w celu łatwiejszej ich identyfikacji.
Informacja na temat postępu rzeczowego realizacji projektu
Projekt realizowany jest przy wsparciu Inżyniera Kontraktu, firmy IdeaConcept Jacek Hawrylczak z siedzibą w Zielonej Góry, z którą umowę zawarto w dniu 18.08.2018 r. Koszt zleconej usługi inżyniera kontraktu określono na kwotę 237.390,00 zł brutto.
W grudniu 2018 r. oraz styczniu 2019 r. zrealizowano szkolenia dziedzinowe oraz z zakresu metodyk realizacji projektów IT członków zespołu projektowego. Zadania szkoleniowe zrealizowały firmy INPROGRESS SZKOLENIA Sp. z o.o. oraz Sii Sp. z o.o.
Obecnie toczą się prace w zakresie zaprojektowania oraz implementacji systemu teleinformatycznego REJA24, powierzone firmie SYGNITY S.A. z siedzibą w Warszawie, z którą umowę zawarto w dniu 06.02.2019 r. Wartość kontraktu wynosi 1.352.975,40 z brutto.
Zrealizowano umowę zawartą w dn. 20.03.2019 r. z INTALIO Makieła Mikołajczyk sp. j. obejmującą rozbudowę środowiska infrastrukturalnego stanowiącego środowisko produkcyjne, testowe, szkoleniowe i backupu Systemu REJA24. testami oraz przeszkoleniem pracowników Urzędu. Wartość kontraktu wynosi 715.860,00 zł brutto.
Zrealizowano zawartą w dniu 05.07.2019 r. z Fundacją Kompilacja umowę o wytworzenie logotypu Projektu, jego Księgi Znaku oraz projektów graficznych materiałów informacyjno-reklamowych. Wartość kontraktu wynosi 4.243,50 zł.
Zrealizowano zawartą w dniu 14.11.2019 r. z firmą KSERO CONTAKT JANUSZ PĘSKI MARIUSZ SMÓLSKI Sp. j. umowę o dostawę urządzenia wielofunkcyjnego. Wartość kontraktu wynosi 8.474,70 zł.
Zrealizowano zawartą w dniu 15.11.2019 r. z firmą El Toro Bobrowski Blatkiewicz Sp. j. umowę o dostawę projektora. Wartość kontraktu wynosi 3.690,00 zł.
Zrealizowano zawartą w dniu 15.11.2019 r. z firmą Ośrodek Komputerowy INFOSTIL Sp. z o.o. umowę o dostawę komputerów przenośnych. Wartość kontraktu wynosi 21.586,50 zł.
Zrealizowano zawartą w dniu 09.12.2019 r. z firmą El Toro Bobrowski Blatkiewicz Sp. j. umowę o dostawę tabletów oraz zestawu do wideokonferencji. Wartość kontraktu wynosi 22.552,05 zł.
W dniu 25.11.2019 r. zawarto z firmą ESYSCO Sp. z o.o. umowę o dostawę sprzętowego modułu bezpieczeństwa (HSM). Wartość kontraktu wynosi 83.000,00 zł.
Zrealizowano zawartą w dniu 06.04.2020 r. z firmą LanTech Piotr Pilek z siedzibą w Szczecinie umowę o wykonanie przyłączenia środowiska produkcyjnego REJA24 do policyjnego systemu KSIP- obejmującą dostawę, montaż i uruchomienie radiolinii; wartość kontraktu wynosi 5.837,11 zł.
Zrealizowano zawartą w dniu 25.06.2020 r. z TestArmy Group S.A. z siedzibą we Wrocławiu umowę o przeprowadzenie zewnętrznego audytu Systemu REJA24. Wartość kontraktu wynosi 53.505,00 zł.
W związku ze zmianami wywołanymi kryzysem epidemicznym, wynegocjowano z Generalnym Wykonawcą, Sygnity S.A. zmianę formuły szkoleń przedstawicieli organów rejestrujących oraz Help Desku systemu i jego administratorów. Szkolenia przedstawicieli organów rejestrujących przeprowadzono w zdalnej formule pomiędzy 30.06.2020 r. a 27.07.2020 r., a wobec sytuacji epidemicznej oraz absencji urlopowej po stronie organów rejestrujących, dodatkową turę szkoleń dla pracowników organów rejestrujących zrealizowano pomiędzy 31.08.2020 r. a 11.09.2020 r.; równolegle wykonawca zrealizował szkolenia Help Desk oraz administratorów po stronie beneficjenta.
W dniu 01.08.2020 r. udostępniono interesantom, organom rejestrującym oraz uprawnionym organom aplikacje systemu REJA24, umożliwiając tym samym rozpoczęcie zdalnej rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości 24m. W celu wsparcia sprawnej rejestracji jednostek uruchomiono równocześnie, po stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie, działanie zespołu Help Desk systemu REJA24.
Zrealizowano zawartą w dniu 12.11.2020 r. umowę z firmą Sun More sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie umowę o wykonanie i dostawę materiałów promocyjnych oraz przeprowadzenie działań informacyjno-promocyjnych nt. Projektu w Internecie oraz mediach drukowanych; wartość kontraktu to 105.657,00 zł.
W dniu 29.12.2020 r. zakończono realizację projektu, w związku z odebraniem od Generalnego Wykonawcy, Sygnity S.A. wszystkich produktów stanowiących elementy systemu REJA24, z zastrzeżeniem, iż w dn. 01.08.2020 r. system REJA24 udostępniono organom rejestrującym oraz interesantom, umożliwiając zdalną rejestrację jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
System REJA24 - rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
System REJA24 zapewnia dostęp do:
- e-usług związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, oraz
- informacji i materiałów szkoleniowych o obowiązujących przepisach, procedurach i działaniu systemu
Elektroniczna skrzynka podawcza Systemu REJA24 - załatwiaj sprawy urzędowe drogą elektroniczną!
Od 1 sierpnia 2020 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Powstał jeden, ogólnopolski rejestr jednostek morskich i śródlądowych prowadzony w systemie teleinformatycznym, zwanym Systemem REJA24. Wnioski przygotowane przy wykorzystaniu e-usług Systemu REJA24 interesant może kierować drogą elektroniczną do dowolnie wybranego przez siebie organu rejestrującego, wykorzystując elektroniczną skrzynkę podawczą.
Usługi elektroniczne umożliwiają m.in.:
- rejestrację jednostki i jej wyrejestrowanie
- aktualizację danych rejestrowych (w tym zawiadomienie dotyczące zbycia lub nabycia jednostki),
- uzyskanie odpisu lub wyciągu z rejestru,
- przeglądanie danych rejestrowych przez osoby posiadające odpowiednie informacje dotyczące jednostki.
Zasoby informacyjne i szkoleniowe – dowiedz się więcej o nowych przepisach i procedurach
Portal publiczny oraz Platformę szkoleniową udostępniono aby ułatwić przygotowywanie i wysyłanie wniosków przy wykorzystaniu udostępnionych e-usług.
Na Portalu Publicznym znajdziesz informacje dotyczące działania Systemu REJA24 oraz przepisów ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Przygotowano osobne zakładki dla poszczególnych grup interesariuszy.
Na Platformie Szkoleniowej udostępniono instrukcje obsługi oraz filmy instruktażowe prezentujące sposób posługiwania się aplikacjami Systemu REJA24 w zakresie obowiązków rejestracji jednostek pływających, aktualizacji danych, a także innych usług realizowanych za pomocą systemu. Platforma udostępnia także często zadawane pytania (FAQ) i odpowiedzi na nie, związane z przepisami dotyczącymi rejestracji jednostek pływających.
Więcej informacji na stronie: https://reja24.gov.pl
Uwaga! Zbliża się termin utraty ważności dokumentów rejestracyjnych wydanych przed 1 stycznia 2006 r.
W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury przygotowało krótką informację .
PLIKI DO POBRANIA
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2840
Na Zalewie Szczecińskim trwają prace związane z remontem staw drugiej Bramy Torowej. Realizuje je firma AQUA-NEKO z Dobrej. Termin realizacji robót to początek listopada, a ich koszt to ok. 2 mln złotych. Prace są finansowane z, ustanowionego przez Radę Ministrów, programu wieloletniego pn. „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”.
- Szczegóły
- Paweł Gorczakowski
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2804
Na torze wodnym Świnoujście – Szczecin trwają bieżące prace czerpalno-refulacyjne. Realizuje je konsorcjum firm Van den Herik Kust - en Oeverwerken B.V. z Holandii i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. z Gdańska. Termin realizacji robót to połowa września, a ich koszt to ok. 16,8 mln złotych. Prace są finansowane z, ustanowionego przez Radę Ministrów, programu wieloletniego pn. „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”.
- Szczegóły
- Michał Mofina
- Kategoria: Artykuły
- Odsłony: 2712
23 sierpnia br. rozpoczęły się prace remontowe znaku nawigacyjnego - stawy „Młyny”, popularnego „Wiatraka” w Świnoujściu. W lipcu rozstrzygnięto postępowanie przetargowe, w wyniku którego generalnym wykonawcą została firma Odra 3 ze Szczecina. Zakres robót remontowych obejmuje:
- oczyszczenie, wypiaskowanie wnętrza i elewacji stawy w celu usunięcia starych powłok malarskich oraz uzupełnienie pęknięć w murze,
- pokrycie obiektu emulsją hydrofobizującą (zabezpieczenie przed działaniem wody),
- instalacja nowych okien, podestów oraz drzwi wejściowych do wiatraka, a także naprawa drabinek wewnętrznych,
- pomalowanie całości farbami nawierzchniowymi w odpowiedniej kolorystyce.
Stawa „Młyny” znajduje się na głowicy falochronu zachodniego, 280 m na zachód od osi toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wraz ze stawą „Galeriową” tworzy tzw. nabieżnik, którego światła są niezwykle istotnym, dla statków nawigujących na torze podejściowym, elementem wyznaczającym środek toru wodnego i muszą być dla statków dobrze widzialne z dużej odległości. Stawa ma konstrukcję murowaną wysokości 10,5 metra, a ustawiona jest na cokole z kamienia ciosanego, o wysokości ok. 1 metra. Całość przykryta jest daszkiem stożkowym. Na wysokości 2/3 wielkości budowli, na osi stalowej, zawieszony jest znak rozpoznawczy w kształcie czteroramiennego wiatraka. Wewnątrz kabiny optycznej zainstalowana jest lampa nawigacyjna. Światło stawy jest białe, o charakterystyce przerywanej, dziesięciosekundowe, w rytmie 2,5 s zaciemnienia + 7,5 sekundy świecenia. Wysokość światła to 11 m n.p.m., a zasięg nominalny to 17,5 mil morskich w nocy i 6 mil morskich w dzień.
Przewidziany termin zakończenia inwestycji to 15 października br., jej koszt to 169 tys. zł.
Strona 16 z 32