Uprzejmie informujemy, iż w terminie od 27. grudnia 2018 r. do 13. lutego 2019 r. zostanie wyłożony do publicznego wglądu projekt planu zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich dla Zalewu Szczecińskiego i dla Zalewu Kamieńskiego. Oba dokumenty będą dostępne wraz z prognozami oddziaływania na środowisko w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin, pok. nr 106, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 - 14.00, po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym (nr tel.: 91 4403 268 lub 91 4403 346) oraz na stronie internetowej tutejszego urzędu.

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu dla Zalewu Szczecińskiego wraz z prognozą ooś odbędzie się dnia 15. stycznia 2019 r., natomiast dla Zalewu Kamieńskiego dyskusja publiczna odbędzie się dnia 16. stycznia 2019 r. Oba spotkania zostaną zorganizowane w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. O szczegółach będziemy informować na bieżąco na stronie internetowej.



 Zalew Szczecinski_obwieszczenie Zalew Kamieński_obwieszczenie

W poniedziałek, 10 grudnia, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyła się konferencja informacyjna na temat inwestycji ”Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, na której przedstawiony został stan zaawansowania prac w projekcie. Wykonawcą inwestycji, realizowanej w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”, jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

W październiku Urząd otrzymał, za pośrednictwem CUPT-u, pozytywną ocenę projektu, zawartą w raporcie niezależnych ekspertów IQR (Independent Quality Review), przesłanym do Komisji Europejskiej. Inżynier kontraktu rozpoczął już przyrodniczy monitoring przedinwestycyjny, toczą się także prace związane z kontraktem na wykonanie - odbywają się spotkania, m.in. w sprawie koordynacji wodnego placu budowy. Wykonawca przedstawia Dyrektorowi Urzędu, do zatwierdzenia, umowy z proponowanymi podwykonawcami; trwa ich weryfikacja. Złożono już wstępny harmonogram prac projektowych, którego elementem jest wykaz wszystkich czynności i dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, a podwykonawcą inwestycji, opracowującym dokumentację projektową, zostało konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., Tractebel Engineering S.A., International Marine and Dredging Consultants. Projektant złożył już wnioski o wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów. Przygotowywany jest również projekt robót geologicznych.

Dla przypomnienia, ta długo wyczekiwana przez całą szczecińską branżę gospodarki morskiej inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki niej maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m), a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych.


 Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m  Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m  Konferencja na temat pogłębienia toru wodnego do 12,5 m

Od 3 do 7 grudnia trwa w Londynie 100. sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej). Jej główne tematy to:

  • opracowanie zakresu uregulowań dla autonomicznych nawodnych jednostek pływających (MASS),
  • decyzje w sprawie zakresu stosowania nowych wymagań dla pokładowych urządzeń podnośnych i wciągarek, nad którymi pracuje IMO,
  • środki bezpieczeństwa dla statków niekonwencyjnych, uprawiających żeglugę na wodach polarnych,
  •  zatwierdzenie projektu zaktualizowanych wytycznych i okólnika MSC dotyczącego przeciwdziałaniu zmęczeniu załóg statków,
  •  zagadnienia związane ze standardami konstrukcyjnymi opartymi na celu (GBS - Goal Based Standard),
  • inne zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i ochrony żeglugi.

W sesji uczestniczą: dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, oraz jego zastępca ds. inspekcji morskiej, Przemysław Lenard.

Więcej na temat sesji:

http://www.imo.org/en/MediaCentre/IMOMediaAccreditation/Pages/MSC100preview.aspx

https://www.flickr.com/photos/imo-un/sets/72157676316657538/with/31223302007/



 Jubileuszowa sesja komitetu MSC IMO  Jubileuszowa sesja komitetu MSC IMO  Jubileuszowa sesja komitetu MSC IMO

W ubiegłym tygodniu odbył się odbiór techniczny prac polegających na wykonaniu nowego systemu odbojowego na nabrzeżu Północno – Zachodnim i Postojowym, przy moście drogowym, w morskim porcie w Wolinie.

W ramach realizacji prac zdemontowano stary, wyeksploatowany system odbojowy, złożony z opon samochodowych zamocowanych do poprzecznych belek stalowych i zamontowano nowy system, składający się z belek z elastomeru poliuretanowego, o wymiarach 200 x 200 x 1330 mm. Belki zamocowano do nabrzeża skośnie, w rozstawie ok. 1,10 m. W ramach prac wykonano również reprofilację miejscowych ubytków w betonowym oczepie nabrzeża i pomalowano powierzchnie oczepu specjalną farbą akrylowo – silikonową.

Wykonawcą prac, wyłonionym w ramach procedury przetargowej, była firma Przedsiębiorstwo Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra 3” Sp. z o. o. ze Szczecina.

Koszt robót to ok. 289 tys. złotych.


 Nowy system odbojowy w Wolinie  Nowy system odbojowy w Wolinie  Nowy system odbojowy w Wolinie

Od 28 do 30 listopada, w Gdańsku trwa Forum Państw Morza Bałtyckiego, zorganizowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku. Trzydniową konferencję pt. „Dziedzictwo kulturowe w promocji i rozwoju Regionu Morza Bałtyckiego” otworzył w środę sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jarosław Sellin. W spotkaniu uczestniczą specjaliści z całej Europy, a Urząd Morski w Szczecinie reprezentuje Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego.


W środę, 28 listopada, w Gdyni odbyły się uroczyste obchody jubileuszu 100-lecia utworzenia Marynarki Wojennej RP. W imieniu dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie uczestniczył w nich Zenon Kozłowski, jego zastępca ds. oznakowania nawigacyjnego. Podczas głównych uroczystości odczytano m.in. list Prezydenta RP, Andrzeja Dudy, do uczestników święta.

List Prezydenta RP

Więcej informacji o obchodach znajdą Państwo tutaj.


W czwartek, 22 listopada, w Filharmonii Śląskiej, odbyła się uroczystość barbórkowa nadzoru górniczego. W tradycyjnych obchodach, organizowanych przez Wyższy Urząd Górniczy w Katowicach, uczestniczyło kilkaset osób. Wśród gości byli przedstawiciele władz państwowych, duchowieństwa, wojska, instytucji współpracujących z WUG oraz delegacje zakładów górniczych z całej Polski, wydobywających różnorodne kopaliny (węgiel kamienny i brunatny, gaz ziemny, ropę, rudy miedzi, kruszywa, sól, siarkę). Obchody Dnia Górnika WUG są nie tylko świętem nadzoru górniczego, ale również wszystkich, którzy pracują i działają na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w przemyśle wydobywczym na terenie całej Polski. Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie reprezentował podczas uroczystości jego zastępca ds. technicznych, Paweł Szumny.


 Barbórka WUG 2018  Barbórka WUG 2018  Barbórka WUG 2018

W miniony poniedziałek, 19 listopada, w szczecińskim Teatrze Lalek „Pleciuga” odbyła się gala "Razem dla bezpieczeństwa. Prewencja 2018", podsumowująca konkursy i programy prewencyjne Okręgowego Inspektoratu Pracy w Szczecinie.Wyróżniono na niej laureatów konkursów zorganizowanych przez OIP, a także wręczono odznaczenia i dyplomy instytucjom, biorącym udział w programach prewencyjnych: "Prewencja wypadkowa", "Zdobądź dyplom PIP" oraz "Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy". W tym ostatnim programie wziął także udział Urząd Morski w Szczecinie, a dyplom uczestnictwa odebrał podczas gali Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego.


 Razem dla bezpieczeństwa  Razem dla bezpieczeństwa  Razem dla bezpieczeństwa

Jeszcze do poniedziałku, 19 listopada, potencjalni wykonawcy mogą składać oferty w postępowaniu dotyczącym zabezpieczenia nabrzeża Południowego w Basenie Rybackim, w morskim porcie w Lubinie.

Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce „Zamówienia publiczne – Aktualne – Do 30 tys. Euro”.


 Remont nabrzeża Południowego w Basenie Rybackim w Morskim Porcie w Lubinie  Remont nabrzeża Południowego w Basenie Rybackim w Morskim Porcie w Lubinie  Remont nabrzeża Południowego w Basenie Rybackim w Morskim Porcie w Lubinie

Do 30 listopada czekamy na oferty od potencjalnych wykonawców w postępowaniu dotyczącym wykonania dokumentacji projektowo - kosztorysowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń, dla realizacji zadania pod nazwą: „Remont nabrzeża Południowego w Basenie Rybackim w morskim porcie w Lubinie”.

Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce „Zamówienia publiczne – Aktualne – Do 30 tys. Euro”.


W roku obchodów stulecia odzyskania przez Rzeczpospolitą Polską niepodległości Urząd Morski w Szczecinie uczestniczył w wielu wydarzeniach upamiętniających tę rocznicę. W maju byliśmy także organizatorem imprezy "Pod biało-czerwoną", która odbyła się pod auspicjami Programu Wieloletniego „Niepodległa”, na lata 2017 – 2021. Chcieliśmy w ten sposób podkreślić rangę biało-czerwonej bandery, a także uświadomić naszej społeczności, jak ważne jest bezpieczeństwo na wodzie. Przy nabrzeżach Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie można było nieodpłatnie zwiedzać specjalistyczne statki Urzędu, odbyły się również pokazy ratownictwa wodnego oraz wystawiania na wodę znaków nawigacyjnych. Przez cały rok na masztach naszej siedziby, czyli gmachu zabytkowego Czerwonego Ratusza, powiewają dumnie biało-czerwone flagi.


 Stulecie odzyskania niepodległości  Stulecie odzyskania niepodległości  Stulecie odzyskania niepodległości  Stulecie odzyskania niepodległości  Stulecie odzyskania niepodległości  Stulecie odzyskania niepodległości

Prezentacja potencjału edukacyjnego i gospodarczego naszego regionu, promocja oferty edukacyjnej branżowego szkolnictwa zawodowego oraz wzmocnienie współpracy sektora gospodarczego i przedsiębiorczego z edukacją zawodową były głównym celem odbywających się w Szczecinie, w dniach 6-7 listopada, wojewódzkich obchodów „Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych - Odkryj swój talent”. W wydarzeniu wziął także udział Urząd Morski w Szczecinie, który na jednym ze stoisk branżowych przedstawiał swoją ofertę, w kontekście możliwości zatrudnienia i budowania kariery zawodowej w administracji morskiej.

„Odkryj swój talent” to kolejna już edycja inicjatywy Komisji Europejskiej. W całej Europie odbywa się szereg wydarzeń na szczeblu międzynarodowym, krajowym i lokalnym, w czasie których instytucje o podobnym profilu mają sposobność do nawiązania kontaktów i wspólnego działania na rzecz rozwoju kompetencji zawodowych. Do uczestnictwa w obchodach „Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych” w naszym województwie zostali zaproszeni przedstawiciele branż, stanowiących silną reprezentację gospodarki Pomorza Zachodniego, czyli m.in. transportu, logistyki, spedycji i branży morskiej.



Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych 2018 Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych 2018 Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych 2018 Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych 2018 Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych 2018 Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych 2018

W poniedziałek, 29 października, w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyło się uroczyste położenie stępki pod pierwszą, z dwóch, wielozadaniową jednostkę pływającą. Dwa takie bliźniacze statki są budowane przez stocznię dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i Urzędu Morskiego w Gdyni. We wczorajszej uroczystości wzięli udział m.in. naczelnik wydziału przemysłu okrętowego w Departamencie Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Maciej Styczyński, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. Oznakowania Nawigacyjnego, Zenon Kozłowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Wiesław Piotrzkowski, a także dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku, Włodzimierz Kotuniak.

Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych i zwalczania rozlewów olejowych. Będą mogły również służyć jako jednostki o funkcjach ratowniczych i przeciwpożarowych, wspomagając w tych zadaniach inne służby. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór planowany jest na czerwiec 2020 roku.


 Położenie stępki pod jednostkę wielozadaniową  Położenie stępki pod jednostkę wielozadaniową  Położenie stępki pod jednostkę wielozadaniową

Informujemy Państwa, że w zakładce „Zamówienia publiczne – Aktualne – Powyżej 30 tys. euro – Przetarg nieograniczony” zostało opublikowane ogłoszenie dotyczące zakupu jednostek pływających, służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W sierpniu tego roku zostało podpisane porozumienie o dofinansowaniu projektu pod taką nazwą, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020. Projekt obejmuje zakup pięciu jednostek pływających, których zadaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa na akwenach administrowanych przez UMS:

  • dwóch łodzi pneumatycznych RIB (Rigid Inflatable Boat), służących do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania z innymi służbami w akcjach ratowniczych,
  • hydrograficznej łodzi RIB wraz z wyposażeniem do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych,
  • stawiacza pław, przeznaczonego do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego,
  • szalandy z refulatorem do eliminowania wypłyceń i utrzymywania na torach wodnych wymaganych parametrów.

Pod koniec ubiegłego tygodnia dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, podpisał dwie umowy na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu dla inwestycji „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Policach” oraz „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Stepnicy”. W obydwu postępowaniach przetargowych wybrana została firma NBQ Sp. z o.o. ze Szczecina, za kwoty 600.240,00 złotych brutto (Police) i 158.670,00 złotych brutto (Stepnica).

Zadaniem inżyniera kontraktu będzie nadzór nad prawidłową realizacją robót przez wykonawców wyłonionych dla tych dwóch inwestycji.