Logo FEnIKS RP EU

W środę, 17 września, w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie zostały podpisane umowy o dofinansowanie trzech projektów Urzędu Morskiego w Szczecinie, realizowanych z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko w zakresie ochrony brzegów morskich. Umowy podpisali: dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, i zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW, Robert Gajda. Ich łączna wartość to 148 mln złotych.

Na zdjęciach: podpisanie umów, odcinki planowane do wybudowania ostróg w Rewalu, Łazach i Unieściu oraz przykładowa grupa nowych ostróg w Mielnie jako „pracującego” elementu systemu zabezpieczenia brzegu

NFOSiGWNFOSiGWNFOSiGW
NFOSiGWNFOSiGWNFOSiGW

Kapitan Portu Szczecin informuje, że 

zamyka się dla żeglugi odcinek rzeki Duńczyca od Przekopu Mieleńskiego do Kanału Wrocławskiego

od dnia 15 sierpnia 2025 r. godzina 18:00
do odwołania 

Informacja o bieżącej sytuacji będzie zamieszczona w serwisie ostrzeżeń nawigacyjnych UMS dla rejonu Portu Szczecin:

Aktualne ostrzeżenia nawigacyjne 

Komunikat nr 5/2025 Kapitana Portu Szczecin

VTS Szczecin
telefon: 91 44 03 384,
nasłuch radiowy kanał: 69 UKF

Służba Dyżurna Kapitanatu:
Telefon: 91 4403 510,
nasłuch radiowy kanał: 11 UKF


Kapitan Portu Szczecin informuje, że w dniach 15.08.2025 r. – 17.08.2025 r. zostanie przeprowadzona impreza „Żagle 2025”.

Żegluga na Odrze Zachodniej (od nab. Kapitanatu do Trasy Zamkowej) oraz Duńczycy.
zostanie wstrzymana
od dnia 14 sierpnia 2025 r. godzina 07:00
do dnia 18 sierpnia 2025 r. godzina 10:00
dla jednostek żeglugi śródlądowej, z wyłączeniem jednostek pasażerskich oraz sportowo-rekreacyjnych.

Jednostki sportowo-rekreacyjne i pasażerskie mogą liczyć się z możliwością ograniczeń żeglugi. Na środku Odry Zachodniej zostaną wystawione żółte pławy, które należy mijać lewymi burtami.
Dodatkowym warunkiem żeglugi jest zachowanie zasad bezpieczeństwa i stosowanie się do poleceń służb Policji, WOPR, Straży Miejskiej, Straży Granicznej, oraz Urzędu Morskiego.

Komunikat nr 4/2025 Kapitana Portu Szczecin

VTS Szczecin
telefon: 91 44 03 384,
nasłuch radiowy kanał: 69 UKF

Służba Dyżurna Kapitanatu:
Telefon: 91 4403 510,
nasłuch radiowy kanał: 11 UKF


Kapitan Portu Szczecin informuje, że w związku z postojem i zajęciem części zachodniej strony toru wodnego Świnoujście – Szczecin a także prowadzeniem prac załadunkowych konstrukcji stalowych na pontony ponadgabarytowe Wagenborg 8 i Wagenborg 9 przy nabrzeżach Mak i Jachtowe (stanowisko załadunkowe konstrukcji stalowych), wprowadza ruch jednokierunkowy statków na odcinku od nabrzeża Snop do Doku nr V ( 59,5-62,5 km toru wodnego Świnoujście – Szczecin).
Komunikat obowiązuje od dnia 4 sierpnia 2025 r. ( od zacumowania pontonu Wagenborg 8 do nabrzeża Jachtowego - stanowisko załadunkowe konstrukcji stalowych) – do odwołania.

Komunikat Nr 3/2025 Kapitana Portu Szczecin

Kontakt w sprawie prowadzonych operacji i obowiązujących restrykcji:
VTS Szczecin
telefon: 91 44 03 384,
nasłuch radiowy kanał: 69 UKF

Służba Dyżurna Kapitanatu:
Telefon: 91 4403 510,
nasłuch radiowy kanał: 11 UKF


 

Każdego roku Urząd Morski w Szczecnie realizuje liczne zadania związane z ochroną brzegów morskich, w tym m.in. poprzez sztuczne zasilanie plaż, które jest jedną z niewielu metod w szybki sposób zabezpieczających zagrożone odcinki wybrzeża przed erozją. Metoda ta wpływa także na odbudowę podbrzeża i odtwarzanie się wydm i jest jednym z elementów całego systemu ochrony brzegu, mającym na celu zabezpieczenie wybrzeża w danym rejonie przed wezbraniami sztormowymi, powodującymi erozję brzegów oraz potencjalne zniszczenia infrastruktury, znajdującej się na zapleczu. Piaszczyste, szerokie i wysokie plaże są naturalną formą ochrony brzegów, zarówno wydmowych jak i klifowych, przed erozyjnym działaniem morza. Sztuczne zasilanie plaży polega na przetransportowaniu i rozprowadzeniu piasku pobranego z dna morskiego na wybranym odcinku brzegu, w celu podniesienia poziomu i poszerzenia plaży. Materiał piaszczysty z dna morskiego, który jest odkładamy na plażę, jest wcześniej badany pod kątem czystości i odpowiedniej granulacji. Pobierany jest z dna w odległości kilku, kilkunastu kilometrów od brzegu przez pogłębiarkę ssącą, a następnie „wyrzucany” na plażę poprzez system rurociągów, połączonych z pogłębiarką. Później piasek jest równomiernie rozprowadzany po zasilanym odcinku plaży za pomocą spycharek.

Na zdjęciach: tegoroczne sztuczne zasilanie plaży w Wiciu.

Wicie plażaWicie plażaWicie plaża

Niniejszym odwołuję się Komunikat nr 2 / 2025 Kapitana Portu Szczecin

Odwołanie Komunikatu nr 2 / 2025 Kapitana Portu Szczecin


Kapitan Portu Szczecin informuje, że w związku z pracami załadowania konstrukcji stalowych na ponton H-331 zacumowany sposobem śródziemnomorskim (rufą do nabrzeża) przy nabrzeżu Drzetowskim S, zamyka się dla żeglugi odcinek Odry pomiędzy jej zachodnim brzegiem a wyspą Gryfia, na odcinku od południowego krańca nabrzeża Wrocławskiego do południowego krańca nabrzeża Gdyńskiego.
Komunikat obowiązuje od dnia 11 lipca 2025 r. od godziny 09:00 – do odwołania.
Ograniczenie nie dotyczy jednostek WOPR, Policji, Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Straży Miejskiej, SAR, Urzędu Morskiego, Stacji Pilotowej w Szczecinie oraz jednostek holowniczych (Fairplay, MSR Gryfia, Stocznia Wulkan).
Dozwolone przejście przy pontonie ww. jednostek przy zachowaniu minimalnej prędkości sterownej nie wytwarzającej falowania.

Komunikat Nr 2/2025 Kapitana Portu Szczecin


Polska 25 lat w EU

We wtorek, 8 lipca, została podpisana umowa z wykonawcą inwestycji pn. „Przebudowa przystani rybackiej w Jarosławcu”. Wykonawcą, wyłonionym w ramach procedury zamówień publicznych, zostało Przedsiębiorstwo Usług Hydrotechnicznych Rusiecki Sp. z o.o. ze Szczecina, za kwotę brutto 2 mln 454 tys. 219 złotych. Zadanie będzie realizowane przy współudziale środków z Programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027, a dofinansowanie z UE wyniesie 70%. Porozumienie o dofinansowaniu inwestycji podpisaliśmy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w kwietniu tego roku. Zakres prac został podzielony na część morską i część lądową. W części morskiej - istniejąca dalba wyciągowa zostanie rozebrana i pogrążona zostanie nowa dalba trójpalowa, wyposażona w drabinkę wyłazową, belki odbojowe oraz uchwyt na zblocze. W części lądowej zostanie wybudowana nowa maszynownia, wyposażona w nowe urządzenie wyciągowe dla łodzi rybackich. Wykonany zostanie również nowy układ kabestanów, służący do wciągania i wyciągania kutrów rybackich. W pasie pomiędzy nowym budynkiem maszynowni a fundamentem kabestanów zostanie wykonana nowa nawierzchnia betonowa, natomiast w obrębie istniejących boksów rybackich zostanie wykonana nawierzchnia z betonowej kostki brukowej. Realizacja robót potrwa do grudnia tego roku.

przystan_jaroslawiec Transport Directors Meeting 1przystan_jaroslawiec Transport Directors Meeting 2przystan_jaroslawiec Transport Directors Meeting 3
przystan_jaroslawiec Transport Directors Meeting 4przystan_jaroslawiec Transport Directors Meeting 5przystan_jaroslawiec Transport Directors Meeting 6

We wtorek, 1 lipca, podpisaliśmy umowę z wykonawcą inwestycji pn. "Przebudowa przystani rybackiej w Dąbkach". Wykonawcą, wyłonionym w ramach procedury zamówień publicznych, zostało Przedsiębiorstwo Usług Hydrotechnicznych Rusiecki Sp. z o.o. ze Szczecina, za kwotę brutto 2 mln 815 tys. 470 złotych. Zadanie jest finansowane ze środków budżetu państwa. Zakres prac został podzielony na część morską i część lądową. W części morskiej - istniejąca dalba wyciągowa zostanie rozebrana i pogrążona zostanie nowa dalba rurowa z uchwytem na zblocze. W części lądowej zostanie wybudowana nowa maszynownia, wyposażona w wyciągarkę dla łodzi rybackich. Wykonany zostanie również nowy układ kabestanów, służący do wciągania i wyciągania kutrów rybackich. W pasie pomiędzy nowym budynkiem maszynowni a fundamentem kabestanów oraz w obrębie wyciągu torowego zostanie wykonana nowa nawierzchnia betonowa, natomiast w obrębie istniejących boksów rybackich zostanie wykonana nawierzchnia z kostki betonowej. Realizacja robót potrwa do grudnia tego roku.

Przebudowa przystani rybackiej w Dąbkach - foto 1Przebudowa przystani rybackiej w Dąbkach - foto 2Przebudowa przystani rybackiej w Dąbkach - foto 3

W piątek, 16 maja, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie gościliśmy uczestników 2nd European Maritime Space Forum. Inicjatorem powstania Forum i organizatorem jego drugiej już edycji jest Komisja Europejska. Wydarzenie, które było także jedną z części odbywającego się w Szczecinie 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, otworzył wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka. European Maritime Space Forum gromadzi ekspertów i przedstawicieli branży morskiej, dla których Forum jest przestrzenią dyskusji na temat wyzwań i możliwości, stojących obecnie przed żeglugą europejską. W agendzie tej edycji znalazły się tematy dotyczące m.in. projektów realizowanych dzięki instrumentowi CEF “Łącząc Europę” oraz aktualnych trendów, najlepszych praktyk i rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa morskiego.

European Maritime Space Forum 1European Maritime Space Forum2European Maritime Space Forum3
European Maritime Space Forum4European Maritime Space Forum5European Maritime Space Forum6

Polska 25 lat w EU

W środę, 14 maja, gościliśmy w naszej siedzibie przedstawicieli Komisji Europejskiej, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego EMSA oraz dyrektorów generalnych administracji morskich państw Unii Europejskiej. Cykliczne spotkanie Maritime Transport Directors Meeting, organizowane przez Komisję Europejską, odbyło się w Polsce w ramach naszej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Spotkaniu przewodniczyła Fotini Ioannidou, dyrektor generalny ds. transportu wodnego KE, a z ramienia EMSA wzięła w nim udział Maja Markovcic Kostelac, dyrektor wykonawczy Agencji. Maritime Directors Meeting ma na celu, przede wszystkim, wymianę informacji z zakresu aktualnych i najważniejszych spraw, dotyczących sektora morskiego w wymiarze międzynarodowym. Tematyka spotkania w Szczecinie obejmowała m.in. propozycje w zakresie Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego oraz kwestie dotyczące zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności transportu morskiego UE, egzekwowania pakietów sankcji morskich, wymiany informacji w zakresie spraw prowadzonych w Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), w tym dotyczących emisji gazów cieplarnianych w żegludze.

Maritime Transport Directors Meeting 1Maritime Transport Directors Meeting 2Maritime Transport Directors Meeting 3
Maritime Transport Directors Meeting 4Maritime Transport Directors Meeting 5Maritime Transport Directors Meeting 6

Informujemy, że od 16 maja 2025 r. od godz.16:00 System REJA24 będzie niedostępny ze względu na zaplanowane prace serwisowe. Planowane przywrócenie dostępu do systemu : 19 maj 2025 r. godz. 07:00.


 

Informujemy Państwa, że zgodnie z Zarządzeniem nr 6 Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy, 2 maja 2025 roku został dla pracowników Urzędu Morskiego w Szczecinie wyznaczony dniem wolnym od pracy, jako dzień wolny od pracy za święto przypadające w sobotę, zgodnie z art. 130 par. 2 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 poz. 1465 z późn. zm.). Swoją pracę wykonują natomiast, zgodnie z ustalonymi harmonogramami, pracownicy zatrudnieni w systemie równoważnego czasu pracy (służby 24 h).


 

We wtorek, 22 kwietnia, została podpisana umowa z wykonawcą, wybranym do realizacji zadania „Zakup stawiacza pław”, który będzie służył do obsługi oznakowania nawigacyjnego w portach i na torach wodnych w jurysdykcji Urzędu Morskiego w Szczecinie. W wydarzeniu wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Arkadiusz Marchewka. Wykonawcą, wyłonionym w ramach procedury zamówień publicznych, została Stocznia Szczecińska „Wulkan” Sp. z o. o. ze Szczecina, za kwotę ponad 30 mln złotych.

Nowy stawiacz pław będzie służył do obsługi oznakowania nawigacyjnego w portach i na torach wodnych w jurysdykcji Urzędu Morskiego w Szczecinie, czyli obiektów i budowli, znajdujących się na wodzie, których funkcją jest wskazywanie bezpiecznej drogi wszystkim uczestnikom ruchu morskiego. Do jego zadań będzie należało m.in. wystawianie i zdejmowanie pław na torach wodnych oraz konserwacja stałych znaków nawigacyjnych na wodzie (np. staw czy dalb). Prócz tego jednostka będzie także mogła brać udział w akcjach lodołamania na naszych akwenach. Podstawowe parametry konstrukcyjne jednostki to długość ok. 27 - 30 m, szerokość ok. 8 - 10 m i zanurzenie ok. 1,8 - 2,2 m. Stawiacz będzie miał klasę lodową L1. Termin wykonania zamówienia to 18 miesięcy od dnia podpisania umowy. Nowa jednostka zastąpi stawiacz pław „Galaktyka”, który w służbie UMS pływa od 1975 roku.

Podpisanie umowy na zakup stawiacza pław 1Podpisanie umowy na zakup stawiacza pław 2Podpisanie umowy na zakup stawiacza pław 3

Informujemy, że spotkania informacyjne na temat farm wiatrowych, odbędą się wg poniższego harmonogramu:

1. Kołobrzeg, Darłowo, Jarosławiec
2. Ustka, Łeba, Władysławowo

więcej infomacji na stronie: https://baltyk123.pl/