W sobotę, 14 listopada, przy nabrzeżu Bulwar Chrobrego w Szczecinie, odbyły się uroczystości chrztu i podniesienia bandery na statku „Planeta I”. W ceremonii wzięli udział: Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Marcin Ryngwelski – prezes Remontowa Shipbuilding S.A., Andrzej Madejski – prezes Polskiego Rejestru Statków S.A., ojciec Edward Pracz – krajowy duszpasterz ludzi morza, oraz Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, gospodarz uroczystości. Matką chrzestną „Planety I” została Agata Lichszteld, małżonka dyrektora UMS.

Szczecińska „Planeta I” i gdyński „Zodiak II” (chrzest i podniesienie bandery we wrześniu tego roku) zostały zbudowane w ramach projektu „NostriMaris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie, dzięki środkom z Programu Operacyjnego UE „Infrastruktura i Środowisko”, z perspektywy finansowej 2014 - 2020. Wartość całego projektu to 240 mln złotych. Dwa bliźniacze statki, z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego, w codziennej eksploatacji będą przeznaczone do realizacji zadań statutowych urzędów morskich. Posłużą do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, będą również wyposażone w specjalistyczne urządzenia, niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych, wraz z obróbką i opracowywaniem danych batymetrycznych. Będą także zdolne do wspomagania innych służb np. przy prowadzeniu akcji ratowniczych, przeciwpożarowych czy zwalczania rozlewów olejowych. Każdy ze statków wielozadaniowych ma ok. 60 metrów długości, a maksymalna prędkość, którą może rozwijać, to ok. 13 węzłów. Jednostka może przyjąć na pokład 80 rozbitków. Wielozadaniowce „Planeta I” i „Zodiak II” zastąpią w służbie stawiacze pław – szczecińską „Planetę” i gdyńskiego „Zodiaka”, zbudowane w 1982 roku.

Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na „Planecie I” Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na „Planecie I” Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na „Planecie I”

Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na „Planecie I” Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na „Planecie I” Fot. Agnieszka Woronowicz

Historia Polskiej Administracji Morskiej sięga 1920 roku, kiedy to Rozkazem Ministra Spraw Wojskowych z dnia 2 kwietnia 1920 roku został utworzony Urząd Marynarki Handlowej w Wejherowie. Dziś, w 2020 roku, funkcjonują dwa Urzędy Morskie: w Szczecinie i w Gdyni, a o tym, co wydarzyło się na przestrzeni tych stu lat będzie można dowiedzieć się z wystawy „100-lecie Polskiej Administracji Morskiej", która w piątek, 13 listopada, zostanie ustawiona na Bulwarze Chrobrego. Ekspozycja pozostanie na nabrzeżu do niedzieli, 15 listopada, a od poniedziałku, 16 listopada, do 20 grudnia będzie ją można obejrzeć przed wejściem do gmachu Czerwonego Ratusza, przy placu Batorego 4, który od 1963 roku jest naszą siedzibą.

Wystawa, przygotowana wspólnie przez Urząd Morski w Szczecinie i szczecińskie Centrum Żeglarskie, pojawi się u stóp Wałów Chrobrego przy okazji uroczystości chrztu i podniesienia bandery na jednostce „Planeta I”, która odbędzie się 14 listopada 2020 roku, o godz. 12:00, przy nabrzeżu Bulwar Chrobrego w Szczecinie.

Wystawa „100-lecie Polskiej Administracji Morskiej Pracownicy obsługi pław, Baza Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie, 1949 rok Współczesne pławy

Urząd Morski w Szczecinie serdecznie zaprasza Państwa do uczestniczenia on-line w uroczystości chrztu i podniesienia bandery na jednostce „Planeta I”, która odbędzie się 14 listopada 2020 roku, o godz. 12:00, przy nabrzeżu Bulwar Chrobrego w Szczecinie. Ze względu na sytuację związaną z pandemią COVID-19 i obowiązujące obostrzenia sanitarne, nie przewidujemy, niestety, możliwości osobistego udziału w wydarzeniu.

Ceremonia będzie transmitowana na żywo, na naszej stronie internetowej: www.ums.gov.pl/konferencja oraz na naszym profilu społecznościowym Facebook i kanale Youtube/Nostrimaris.

Przedstawicieli mediów zapraszamy do zadawania pytań na stronie konferencji.

Szczecińska „Planeta I” i gdyński „Zodiak II” zostały zbudowane w ramach projektu „NostriMaris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, realizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020.

Próby modelowe jednostki wielozadaniowej Budowa jednostki wielozadaniowej Wodowanie kadłuba jednostki

Organizator przetargu – Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie ogłasza sprzedaż zbędnych składników rzeczowych majątku ruchomego w trybie przetargu publicznego. Szczegółowe informacje o przetargu publicznym zawarte są w ogłoszeniu o przetargu publicznym, które zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej bip.ums.gov.pl – w zakładce „Zbyt – Zagospodarowanie majątku”, a także na stronie internetowej www.ums.gov.pl – w zakładce „Informator urzędowy -> Zbyt – Zagospodarowanie majątku”. Oferty zakupu należy składać do dnia 23.11.2020 r., do godziny 13:00.

W piątek, 30 października, nastąpił odbiór końcowy i przekazanie nowej jednostki wielozadaniowej „Planeta I” Urzędowi Morskiemu w Szczecinie. Ze strony stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. statek przekazali: prezes zarządu stoczni, Marcin Ryngwelski, oraz członek zarządu, Dariusz Jaguszewski. Po stronie odbiorcy podpisy na dokumencie przekazania złożyli: Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora ds. oznakowania nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie i, jednocześnie, kierownik projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, oraz Piotr Jesion, naczelnik Wydziału Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie. Pierwsza, z dwóch tego typu, bliźniacza jednostka „Zodiak II”, została już formalnie przekazana Urzędowi Morskiemu w Gdyni i pełni swoją służbę na podległych mu akwenach. Chrzest i uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 września, przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Uroczyste podniesienie bandery i chrzest „Planety I” są planowane na 14 listopada. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo, on-line – zachęcamy Państwa do śledzenia naszej strony i portalu FB. Wkrótce podamy szczegółowe informacje na ten temat.

„Planeta I” już w służbie „Planeta I” już w służbie fot. Jan Surudo

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z informacją na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m".

12,5 dla Szczecina – aktualności

W mijającym tygodniu zakończyły się pierwsze, trwające cztery dni, próby morskie statku wielozadaniowego „Planeta I”, zbudowanego dla Urzędu Morskiego w Szczecinie przez stocznię Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Pierwsza, z dwóch tego typu, bliźniacza jednostka „Zodiak II”, została już formalnie przekazana Urzędowi Morskiemu w Gdyni i pełni swoją służbę na podległych mu akwenach. Chrzest i uroczyste podniesienie bandery odbyło się 25 września, przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Obydwie jednostki powstały w ramach, realizowanego przez nasz Urząd, projektu „NostriMaris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 - 2020.

Fot. PORTALMORSKI.PL / Marcin Koszałka Fot. PORTALMORSKI.PL / Marcin Koszałka Fot. PORTALMORSKI.PL / Marcin Koszałka

Informujemy, że w dniach 12 - 16 października jest planowane przeprowadzenie przez siły 8. Flotylli Obrony Wybrzeża operacji neutralizacji bomby lotniczej Tallboy, zalegającej na dnie, przy wejściu do Kanału Piastowskiego, w okolicy przeprawy promowej w Karsiborze.

W związku z zaplanowanymi działaniami wprowadzony zostanie w tych dniach, tj. 12-16.10.2020, zakaz ruchu statków w promieniu 3 000 m od miejsca neutralizacji obiektu niebezpiecznego, w godzinach 07:00 – 17:00. Ruch w miejscu neutralizacji będzie wznawiany w godzinach 17:00 - 07:00, wyłącznie dla statków, których zanurzenie nie będzie przekraczało 7 metrów, przy stanie wody 500. W związku z tym nie będzie także możliwy ruch statków, które mogą poruszać się tylko w porze dziennej.

Komunikat Kapitana Portu Szczecin
Komunikat Kapitana Portu Świnoujście
Komunikat Kapitana Portu Trzebież

Czas zakończenia prac w poszczególnych dniach lub termin całkowitego zakończenia operacji może ulec zmianie – wszystkie informacje będą podawane na bieżąco drogą radiową: na kanale 69 UKF przez Szczecin Traffic i na kanale 11 UKF przez służbę dyżurną Kapitanatu Portu Szczecin, na kanale 12 UKF przez Świnoujście Traffic i na kanale 74 UKF przez służbę dyżurną Kapitanatu Portu Świnoujście oraz na kanale 71 UKF przez bosmana dyżurnego Kapitanatu Portu w Trzebieży. Szczegółowe warunki dotyczące ruchu statków dostępne będą także w naszych bieżących komunikatach nawigacyjnych na stronie www.

Informacja 8. Flotylli Obrony Wybrzeża:
https://www.wojsko-polskie.pl/8fow/articles/aktualnosci-w/2020-10-02u-neutralizacja-bomby-lotniczej-tallboy/

W piątek, 25 września br. przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, odbyły się uroczystości chrztu i podniesienia bandery statku Zodiak II, które są częścią obchodów jubileuszu Stulecia Administracji Morskiej RP. Wydarzenie poprzedziło odsłonięcie pamiątkowej tablicy na budynku, w którym mieścił się Urząd Morski w latach 1945-1950, a także briefing prasowy. W ceremonii udział wzięli m.in. Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Grzegorz Witkowski – podsekretarz stanu w MGMiŻŚ, Dariusz Drelich – wojewoda pomorski, Wojciech Szczurek – prezydent Gdyni, Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, dr hab. inż. kpt ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG – wiceprzewodniczący Konwentu Morskiego, wiceadmirał Jarosław Ziemiański – inspektor Marynarki Wojennej, wiceadmirał Krzysztof Jaworski – dowódca Centrum Operacji Morskich, kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec – dowódca 3. Flotylli Okrętów, Marcin Ryngwelski – prezes Remontowa Shipbuilding SA, Andrzej Madejski – prezes Polskiego Rejestru Statków, o. Edward Pracz – krajowy duszpasterz ludzi morza, Adam Meller – prezes Zarządu Morskiego Portu w Gdyni, Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, gospodarz uroczystości.

Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II Ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku ZODIAK II

 

 

Jednym z głównych zadań Urzędu Morskiego w Szczecinie jest zapewnienie bezpiecznej żeglugi na obszarze będącym w kompetencji Dyrektora Urzędu. Wraz z początkiem roku w służbie pojawiły się nowe jednostki inspekcyjne typu RIB (Rigid Inflatable Boat) czyli łodzie pontonowe ze sztywnym dnem. Tego typu motorówki charakteryzują się dużą dzielnością morską, są szybkie i zwrotne, a ich stosunkowo niewielkie zanurzenie pozwala poruszać się na płytszych akwenach. Nowe jednostki służą do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania z innymi służbami w akcjach ratowniczych.

Jednostki Urzędu Morskiego w Szczecinie powstały dzięki wsparciu środków unijnych w ramach projektu pn. „Zakup jednostek pływających służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie”. Projekt uzyskał aż 85% wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.

Dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi Dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi Dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi

W 2020 roku przypada 100. rocznica utworzenia Urzędu Marynarki Handlowej, którego funkcjonowanie zapoczątkowało współczesną historię Administracji Morskiej RP. Miało to miejsce dokładnie 2 kwietnia 1920 roku. Dla upamiętnienia tego wydarzenia, urzędy morskie wspólnie z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planowały w kwietniu tego roku szereg wydarzeń, jednak ich termin i zakres musiały zostać zmienione z uwagi na panującą sytuację epidemiologiczną.

Dzisiaj pragniemy zaprezentować Państwu film przygotowany z okazji 100. rocznicy utworzenia Administracji Morskiej RP, publikujemy go na naszej stronie www oraz profilu FB.

Urząd Morski w Szczecinie oraz Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w konsorcjum z MEWO S.A., przy współpracy z firmą Przyrodnicy24, zapraszają na ostatnie spotkanie konsultacyjne w ramach zadania pn. „Projekt planu ochrony wraz z przeprowadzeniem konsultacji społecznych dla morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”, wchodzącego w zakres projektu pn. „Projekt planu ochrony morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska”.

Spotkanie odbędzie się w dniu 13 października 2020 r., w godz. 10:00 – 14:00 w Słupskim Inkubatorze Technologicznym, przy ul. Portowej 13b, w Słupsku.

W trakcie spotkania planuje się podsumowanie prac wykonanych w ramach Projektu.

Wszelkie informacje o realizowanym projekcie znajdują się na stronie internetowej: www.natura2000umsl.eu/.

Prosimy o zgłoszenie Państwa uczestnictwa najpóźniej do 05 października 2020 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W załączeniu: treść zawiadomienia.

W ubiegły weekend, na torze wodnym Świnoujście – Szczecin, w okolicy IV Bramy Torowej (ok. 36 km toru, na wysokości Trzebieży), pracę przy pogłębianiu toru do głębokości 12,5 metra rozpoczęła kolejna pogłębiarka. TSHD (Trailing Suction Hopper Dredger) „Scheldt River” to pogłębiarka ssąco-refulująco-nasiębierna, która zasysa urobek z dna do ładowni, płynie do punktu zdawczego i tłoczy urobek przez rurociąg podwodny do miejsca, gdzie powstaje na Zalewie Szczecińskim wyspa W28.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z informacją na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m".

12,5 dla Szczecina – aktualności


W środę, 9 września, na terenie Mariny Trzebież odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wziął w niej udział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, a także wojewoda zachodniopomorski, Tomasz Hinc, oraz przedstawiciele samorządów i firm branży gospodarki morskiej.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin - fot.1 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.2 Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin fot.3